Rozwój sklepu internetowego to niełatwa sprawa. Szczególnie, gdy nie ma się wiedzy w tym zakresie. Często właściciele sklepów traktują sklep zero-jedynkowo. To oznacza, że dla nich albo jest, albo go nie ma. Tymczasem na sklep internetowy demo lub w finalnym kształcie składa się wiele czynników. Przy każdym można pracować, aby uczynić go lepszym i tak bez końca, aby odpowiedzieć na oczekiwania rynku, który ciągle się zmienia.
Rozwój sklepu internetowego – Rola rozwoju witryny w strategii firmy
Rozwój sklepu internetowego jest nieodłączną częścią strategii każdej firmy, która sprzedaje swoje produkty w internecie. Nie można pozwolić, aby nasz sklep stał w miejscu przez lata, gdyż w dobie internetu to bardzo dużo czasu. Szczególnie w sytuacji, w której należy wziąć pod uwagę, że nad wyprzedzeniem nas pracują nasi konkurenci.
Bez względu, czy to mini sklep internetowy, demo lub dopiero powstała witryna. Warto już od pierwszego dnia, chociażby poglądowo, zaplanować sobie najbliższe działania mające na celu rozwinięcie naszej firmy. Bez tego możemy nawet tego nie zauważając stracić swoją pozycję i pozwolić konkurencji na wyprzedzenie nas. Pamiętajmy, że gdyby spojrzeć na funkcje sklepu internetowego, to dużo pracy. Inwestowanie krok po kroku, powoli tworząc nowe funkcje to idealny sposób, aby zbytnio nie nadwyrężając budżetu jednorazowo, zbudować silną pozycję. Praca bowiem z dnia na dzień będzie się przeradzać w coś wartościowego zarówno dla nas z perspektywy biznesu jak naszych potencjalnych klientów w sklepie.
Rozwój oferty sklepu internetowego – Dodatkowe produkty, dropshipping i inne
Na czym polega tak ogólnie rozwój sklepu internetowego? Co robić, aby nasza platforma z czasem zyskiwała na znaczeniu w branży? Istnieje kilka sprawdzonych sposobów, które pozwalają na regularne budowanie coraz większej pozycji i wygraną z konkurentami. Oferta i zakres oferowanych produktów to jeden z nich. Jak rozszerzyć ofertę?
Jeżeli posiadasz własną produkcję, zastanów się, jak możesz rozszerzyć zakres oferowanych produktów lub lub ulepszać obecne. Rozwój oferty jest bardzo ważny między innymi na konsumentów. Istnieją bowiem tacy, którzy lubią trwałe i standardowe rozwiązania i tacy, którzy są miłośnikami nowinek. Miłośnicy nowinek będą szukali u Ciebie najnowszych produktów, innowacji i świeżości, gdyż wierzą, że tego rodzaju rozwiązania są po prostu lepsze. Pomyśl jak możesz regularnie rozszerzać swoją ofertę o nowe produkty w taki sposób, aby ich zadowolić.
Inną opcją jest rozpoczęcie współpracy z hurtownią dropshipping. Dostosowując odpowiednio do nas warunki umowy możemy mieć pewność, że zaciągnięcie dodatkowych kilkudziesięciu, kilkuset lub kilku tysięcy produktów będzie miało pozytywny wpływ na naszą witrynę. Po pierwsze dlatego, że opisując kolejno każdy z tych produktów, mamy szansę na wypozycjonowanie się szerzej. Po drugie, dajemy klientom większy wybór, którzy mogą zwiększyć wartość koszyka. Zadowolenie i zaproponowanie nowych produktów obecnemu klientowi w taki sposób, aby z nich skorzystał będzie znacznie łatwiejsze niż zdobycie nowego.
Najlepszym rozwiązaniem w tej sytuacji jest zaplanowanie rozwoju swojego sklepu internetowego, a konkretnie oferty w nim na najbliższy rok. Zawrzyjmy plany lub ambitne cele, a następnie stopniowo wystarczy dążyć do ich realizacji. Możesz sobie zadać pytania w związku z tym punktem:
- Do kogo kieruje swoje produkty?
- Czy mogę sprawić, aby klient wracał do mnie regularnie? Jak?
- Czego potrzebują osoby, które przychodzą do mojego sklepu?
- Dlaczego użytkownicy niekiedy wybierają sklepy konkurencyjne?
- Jak mogę ulepszyć obecne produkty?
- Jacy producenci będą mogli współpracować akurat ze mną?
- Jak zbudować przewagę konkurencyjną na lata?
Czy potrzebuję lub będę potrzebował pracowników we własnym sklepie internetowym?
Zadałeś sobie kiedykolwiek to pytanie? Czy planujesz wszystkie obowiązki związane ze sprzedażą w sieci i wejściem w branżę ecommerce podejmować sam, na własną rękę? Jeżeli nie, a chciałbyś, aby nowe funkcje sklepu internetowego przybywały, a platforma rosła zdobywając kolejnych klientów, powinieneś się przygotować. Zastanów się, jakich ludzi będziesz potrzebował i przygotuj procesy rekrutacyjne, aby w kolejnym etapie nie robić wszystkiego na ostatnią chwilę.
Rekrutując kogoś ekspresowo bez wypracowanego procesu, opisu stanowiska ani persony potencjalnego kandydata dużo ryzykujesz. Zatrudniając do obsługi sklepu internetowego człowieka bez doświadczenia lub umiejętności musisz poświęcić dużo czasu na naukę. Następnie bowiem kontrolujesz jego pracę, a przecież zatrudniłeś ją, aby sam mieć jej mniej. Nie po to, by teraz pracować jeszcze więcej lub zajmować się jego obowiązkami. Zadaj sobie poniższe pytania.
- Czy będę kogoś potrzebował budując sklep internetowy? Kiedy osiągnę ten etap rozwoju?
- Jakich kompetencji będzie potrzebowała ta osoba, aby sobie poradzić i dołożyć wartość do mojej firmy?
- Jak przekonam osobę, na której mi zależy, aby pracowała akurat u mnie?
- Jak przeprowadzę rekrutacje?
Jeżeli tylko sobie na nie odpowiesz wystarczająco wcześnie, gdy przyjdzie pora na rekrutacje, Ty będziesz miał z górki. Istnieje wtedy bardzo duża szansa, że będzie to właściwy i pasujący do firmy kandydat.
Zmniejszanie ryzyka przy zwiększaniu zasięgu
Ryzyko w prowadzeniu własnego sklepu internetowego może być duże. Zależy, ile inwestujemy i do jakich zobowiązań przyłożyliśmy rękę. Rozwój sklepu internetowego, nawet takiego w wersji mini, to stopniowe zmniejszanie ryzyka i zwiększenie zasięgu. Wszystko po to, by nie odpaść z rynku, gdy jeden z naszych dostawców przestanie dostarczać towar, kontrahent się spóźni lub nasza linia produkcyjna nie pozwoli nam na uzupełnienie oferty.
Dywersyfikacja dochodów to znaczne zmniejszenie ryzyka bankructwa. Pewnie nie raz słyszałeś o sytuacji, w której firma polegająca na jednym kontrahencie nagle go straciła. Nie pozostaje nic tylko się poddać i modlić o łatwe zamknięcie przedsiębiorstwa. Jeżeli będziesz posiadał wielu dostawców, hurtownie, z którymi współpracujesz i różne linie produkcyjne szansa na to, że po tym jak jeden kanał zawiedzie upadniesz jest znacznie mniejsza. Szczególnie, gdy klienci kupują wszystkie oferowane produkty. Zdobywaj nowych dostawców i nieustannie rozglądaj się za lepszym na horyzoncie.
Sposób prezentacji produktu w sklepie internetowym – Zdjęcia, wideo, a może jeszcze coś innego?
Kolejnym motorem rozwoju, który niekiedy pozwoli wydłużyć czas, który spędzają potencjalni użytkownicy na stronie i zwiększyć konwersję, jest prezentacja produktów. Warto zadbać o to, by była dopracowana w każdym szczególe i ulepszana z biegiem czasu. Obecna technologia pozwala robić coraz lepsze zdjęcia produktów do sklepu internetowego, nagrywać wysokiej jakości wideo lub prezentować przedmioty w 3D. Zadbaj o to, aby część planowanego budżetu przeznaczyć na lepsze wizualizacje w swoim sklepie internetowym (nawet, gdy jesteś na etapie sprawdzania demo) lub wysokiej jakości filmy. Pamiętaj, że tego rodzaju działania wpływają korzystnie na doświadczenia użytkownika (UX), co jest współcześnie jednym z decydujących czynników. User Experience w ogromny sposób przyczynia się do decyzji zakupowej. Potencjalny klient po prostu musi się u nas dobrze czuć! Zadaj sobie pytania poniżej.
- Jak mogę zaprezentować swoje produkty lub usługi korzystniej?
- Jak zwiększyć jakość doświadczenia użytkownika w moim sklepie internetowym?
- Jakie funkcje sklepu internetowego pomogą użytkownikom w dokonaniu szybkiego zakupu i wyborze produktów?
Rozliczenia i metody płatności
Jak zwiększyć komfort klienta przy płaceniu, jak nie za pomocą większej liczby metod płatności? Zadbajmy o to, aby w miarę możliwości poszerzać możliwości w tym zakresie i udostępniać w sklepie coraz większą ilość możliwych sposobów płatności. Klienci z biegiem czasu coraz bardziej wymagają szybkiej obsługi i dokonanie zakupu tak szybko jak to tylko możliwe może być znaczną przewagą w Twoim sklepie internetowym. Finalnie powinno pomóc Ci to zmniejszyć współczynnik osób, które porzucają koszyk, gdy nie znajdą swojej ulubionej metody płatności.
Opcje dostawy i integracje z kurierami
Poczta Polska, wybrany kurier, a może paczkomaty InPost? Który dostawca według Ciebie jest preferowany przez Twoich potencjalnych klientów? Nigdy nie masz pewności. Szczególnie, gdy wcześniej nie przeprowadzono badań w tym wśród Twojej grupy docelowej. Wszystko w Twoich rękach. Zaplanuj w miarę możliwości rozszerzenie swojej działalności o nowe umowy z kurierami, InPost lub innymi dostawcami. Pamiętaj, aby jednak nie śpieszyć się z tym, gdyż dla klientów może równie dobrze liczyć się cena przesyłki. Zależnie od Twojej grupy docelowej, czasem lepsze będzie zapewnienie jednej, lecz tańszej metody dostawy, a w inni klienci najbardziej cenić będą wygodę, nawet znacznie wyższym kosztem. Jeżeli nadal nie jesteś pewny, zrób ankietę wśród swoich klientów i uzyskaj dokładniejszą odpowiedź.
Rozwój sklepu internetowego – Podstawy we własnym sklepie – mini, demo
Mini sklep internetowy i jego rozwój może być także pokaźnym wyzwaniem. Zacznijmy jednak od podstaw. Zadbajmy o odpowiedniej informacji dla użytkowników, przyjazną politykę zwrotów i reklamacji, politykę prywatności. Zachęćmy klientów do wysyłki na newsletter dając im coś w zamian, a zbudujemy silną bazę z czasem. Zaprojektujmy estetyczne banery i dopracujmy teksty w naszych opisach produktów. Wszystko, aby całość była nie tylko funkcjonalna, lecz atrakcyjna i zachęcająca do zakupu. Połącz prostotę, bezpieczeństwo i estetykę dopasowując swoją witrynę do typu użytkownika końcowego i sprzedawaj myśląc o rozwoju. Postępując zgodnie ze wskazówkami powyżej masz duże szanse na sukces.
Ile trwa rozwój sklepu internetowego?
Zależnie od tego jak bardzo chcemy go rozwinąć, może trwać rok, a może trwać dziesięć lat. Istnieje dużo czynników, które wpływają na dynamikę samego rozwoju i nie niektóre z nich mamy większy wpływ, na inne mniejszy. Należą do nich wyszukiwarka Google, nasz budżet, dyspozycyjność specjalistów od reklamy, marża, wielkość branży, świadomość marki na rynku i inne. Pamiętaj więc, aby pracować i uzbroić się w cierpliwość, a jeżeli wszystko wykonasz z należytą starannością, nie ma innej opcji niż długotrwały wzrost.