Regulamin sklepu internetowego i polityka prywatności to podstawowe dokumenty, które powinny znaleźć się na naszej witrynie. Warto zwrócić uwagę, że już od kilku lat obowiązuje RODO, którego przepisy trzeba również uwzględnić przy tworzeniu wspomnianych, informacyjnych podstron. Regulamin e-sklepu to w uproszczeniu zbiór wszystkich zasad, które obowiązują przy wykorzystaniu danej witryny. Co jednak dokładnie powinno się w nim znaleźć? Czego za to lepiej unikać w tworzeniu regulaminu?
Regulamin e-sklepu – Czemu tak naprawdę służy?
Regulamin e-sklepu określa relację pomiędzy kupującym, a sprzedającym. Dokument, który umieszczony jest na stronie definiuje i opisuje wszystkie relacje, prawa i obowiązki zarówno sprzedawcy, jak i kupującego w związku z nabyciem konkretnego produktu lub usługi. To w ten sposób wyglądać powinna regulacja zasad i norm rządzących każdą transakcją w sklepie. Regulamin sklepu internetowego zgodny z RODO powinien być jednocześnie zgodny z obowiązującym prawem i nie zawierać żadnej z klauzul niedozwolonych.
Musimy także zadbać jako sprzedawcy, aby napisany był przystępnym, prostym i zrozumiałym dla naszego klienta językiem. Konsument jest szczególnie chroniony przez prawo, a właściciele sklepu powinni informować go o każdej akcji, jakiej dokonują ich systemy podczas sprzedaży. Regulaminy w przypadku sklepów internetowych handlujących jedynie z innymi firmami sporządzone są w bardziej ogólny sposób.
Co musi być w regulaminie sklepu internetowego, aby był zgodny z RODO i obowiązującym prawem?
Istnieje kilka punktów, które zawsze muszą znaleźć się w regulaminie sklepu internetowego. Największą pewność w stosunku do jego poprawności uzyskamy, gdy zlecimy wykonanie go specjalistom lub dostawcom platformy, na której powstał nasz sklep. Przy odrobinie zaangażowania, posługując się gotowymi wzorami regulaminu również mamy szansę na osiągnięcie satysfakcjonującego i zgodnego z prawem efektu. Musimy się jednak liczyć z tym, że w wtedy zajmie nam to nieco więcej czasu.
Warto zaznaczyć, że nie ma oddzielnego prawa, które stanowiłoby o tym, co musi zawierać w sobie regulamin sklepu internetowego. Stanowią o tym za to pojedyncze akty prawne z ustaw i prawa unijnego, w tym RODO.
Charakterystyka sprzedawanych przez nas produktów – Zacznijmy od tego, co sprzedajemy w naszym sklepie internetowym. Regulamin sklepu powinien zawierać chociażby ogólną charakterystykę działalności sprzedaży i zakres produktów lub usług, jakie oferowane są w witrynie. Nie trzeba wypisywać szczegółowo produktów, jednak musimy wyjaśnić w tym miejscu, co jest tak naprawdę przedmiotem transakcji z konsumentem.
Warunki, których spełnienie jest konieczne do dokonywania transakcji w sklepie – Tutaj najważniejsze jest zawarcie urządzeń lub innych rzeczy, które bezpośrednio wpływają na możliwość dokonania transakcji. Zawieramy w tym miejscu informacje np. o tym, jakie przeglądarki obsługuje nasza witryna, a z którymi może mieć problem. Jeżeli istnieją ograniczenia sprzętowe, które uniemożliwiają zakup produktów konsumentowi, powinniśmy także zawrzeć o tym informację.
Odpowiedzialność za towar, a także jego dostarczenie – Czy sklep bierze odpowiedzialność za zniszczenie paczki podczas transportu, czy robi to kurier? Kto jest odpowiedzialny, gdy przedmiot ulegnie zagubieniu? Do kogo się zgłosić? To miejsce na odpowiedzi na dokładnie takie pytania. Konsument musi wiedzieć, jakie ryzyko podejmuje, jeżeli to robi, zamawiając w danym sklepie internetowym.
Dane osobowe użytkowników, które chronimy jako sprzedawcy – RODO, a także inne przepisy o ochronie danych konsumentów wymagają na sprzedawcach dopełnienie obowiązku informacji o tym, jakie dane zbierają. Zapiszemy też tutaj, że wszelkie dane, które pozwoliłyby komukolwiek na identyfikację klienta zostaną zabezpieczone odpowiednimi środkami według należytej staranności.
Informacje o dostępnych rodzajach dostawy i kosztach, jakie się z nimi wiążą – Musimy poinformować klienta o tym, jak może otrzymać zamówiony przez siebie produkt. To miejsce w regulaminie sklepu internetowego, gdzie zapisujemy, z usług jakich kurierów / dostawców korzystamy i zawieramy koszt każdej z opcji. Wiele sklepów dodatkowo w załącznikach dba o zawarcie tabeli, aby wszystko było jeszcze bardziej czytelne. Nawet dla klienta, który nie jest biegły w poruszaniu się po internecie.
Terminy obowiązywania umowy sprzedaży i minimalnego czasu jej zawarcia – Nie zapomnijmy o ramach czasowych, które obowiązują sprzedawcę wobec klienta podczas zawierania transakcji.
Informacje o płatnościach w sklepie internetowych i terminach – Czas, jaki sklep oczekuje na płatność, przykładowo za pomocą przelewu tradycyjnego może być ograniczony. Może sprzedawca chciałby wyraźnie zaznaczyć ramy czasowe, aby ochronić się przed zamówieniami bez pokrycia? To miejsce na takie informacje. Regulamin e-sklepu bez wątpienia powinien zawierać informacje o wszystkich dostępnych w nim formach płatności i ramami czasowymi, jakie się z nimi wiążą. Są to takie informacje, jak ilość dni po zaksięgowaniu wpłaty, po której sprzedawca wysyła towar do kupującego.
Konsekwencje odstąpienia od umowy dla obydwu stron – A co w sytuacji, gdy jedna ze stron odstąpi od umowy kupna-sprzedaży? Jak wtedy postępować? Jakie są procedury? Kto ponosi koszty wysyłki? Zadbajmy o to, by w regulaminie była o tych aspektach wyraźna informacja, gdyż w wypadku, gdy jej nie zawrzemy, może czekać nas konflikt co najmniej z niezadowoleniem konsumenta.
Informacja o możliwościach rozwiązywania potencjalnych sporów – Odnośnik do platformy, jaką jest ODR (pozarządowa organizacja do rozwiązywania sporów poza sądami) pomoże we wspólnym wypracowywaniu rozwiązań przy każdym trudniejszym rozwiązaniu.
Regulamin sklepu internetowego zgodny z RODO – Teraz już jaśniej!
Powyższe punkty znajdują się w większości, jeżeli nie we wszystkich regulaminach sklepów internetowych. Znając każdy z nich z pewnością będzie Ci łatwiej kontrolować firmę, której zlecisz jej wykonanie. Możesz nawet zrobić go na własną rękę posiłkując się informacjami, które znajdziesz w sklepach internetowych w swojej branży. Powodzenia!