Projektowanie sklepów internetowych – UX w ecommerce

koszty prowadzenia sklepu internetowego, prowadzenie sklepów internetowych, prowadzenie sklepu www, sklep internetowy koszty prowadzenia

UX w ecommerce odgrywa coraz większą rolę, o czym świadczy chociażby rosnąca popularność usługi projektowania sklepów internetowych. Rosnąca konkurencja, tysiące sklepów powstających każdego roku, a także chęć zwiększenia swojego udziału w poszczególnych branżach obecnych sprzedawców to tylko kilka czynników, które na to wpływają. UX sklepu internetowego to jedna z rzeczy, które powinny zostać dopracowane nawet w najmniejszym szczególe. 

Projektowanie sklepów internetowych – Czym jest UX (User Experience)? 

Każdy, kto choć raz zastanawiał się, czy zlecić profesjonalne projektowanie sklepu internetowego może zastanawiać się, czym jest tak właściwie to całe UX (User Experience)? W czym pomaga sprzedawcy? Czemu służy? Jak przekłada się na sprzedaż? 

Projektowanie sklepów internetowych jest trudnym zadaniem. Projektant za każdym razem ma na uwadze, że to między innymi od jego pracy zależy, czy sklep będzie przyjazny użytkownikom. Czuje presję zleceniodawcy, aby wykonana przez niego praca zwróciła się w postaci złożonych zamówień i rozwoju witryny. Czym więc jest coś, o czego dopracowanie tak dzielnie walczy? To UX (User Experience), nazywane inaczej użytecznością produktu interaktywnego. Doświadczenia użytkownika, bo tak należy tłumaczyć wspomnianą frazę to całość odczuć, jakie zyskuje on podczas poruszania się po witrynie. Celem projektanta jest więc takie zaplanowanie infrastruktury witryny, aby każdy bez problemu mógł zakupić produkt i odnaleźć informacje, na których mu zależy. Całość tych działań ma dodatkowo robić czerpiąc satysfakcję / zadowolenie z interakcji ze sklepem. 

Jak zaprojektować sklep internetowy? – UX sklepu internetowego skoncentrowane na użytkowniku 

Jak zaprojektować sklep internetowy? Analizując użytkowników i wdrażając wnioski w życie. Okazuje się bowiem, że każdy typ użytkownika, zależnie od wieku, płci, stopnia zaawansowania w korzystaniu z internetu lub zainteresowań ma odmienne nawyki w poruszaniu się po sklepach internetowych. Inaczej poszukują produktów, kierują wzrok w inne miejsca, a także w inny sposób dokonują płatności, zakupu. Całość może przyprawić o ból głowy. Szczególnie, gdy wcześniej myśleliśmy, że niezależnie od rodzajów użytkownika, wszystkie sklepy mogą wyglądać tak samo i różnić się materiałami graficznymi. Diabeł w rzeczywistości tkwi w szczegółach! 

Projektowanie skoncentrowane na użytkowniku (User-Centered Design) zakłada badania na każdym etapie. Dzięki temu osoba odpowiedzialna za projekt będzie mogła dopasować dokładnie takie rozwiązania, jakich potrzebuje użytkownik. Całość finalnie wpłynie na jakość doświadczenia podczas przeglądania i kupowania, ilość spędzonego czasu na stronie, współczynnik odrzuceń i co najważniejsze, wartość koszyka i ilość zakupów. 

UX sklepu internetowego – 4 etapy projektowania UCD 

Uzyskanie UX sklepu internetowego na najwyższym poziomie jest możliwe po wykorzystaniu modelu opartego o cztery etapy projektowania UCD (User-Centered Design). Skonstruował je Donald Norman. Obecnie stosowane są przy wszelkiego typu projektach interaktywnych. Cieszą się popularnością na całym świecie i dostarczają rozwiązań sprawdzających się na rynku. Etapy są powtarzane cyklicznie, aby zwiększyć skuteczność finalnego produktu. 

Obserwacja, czyli pierwszy etap projektowania sklepu internetowego z wykorzystaniem tego mechanizmu polega na oglądaniu użytkowników w ich naturalnym środowisku. Chodzi tutaj o to, by badacz mógł przeanalizować zachowanie konsumenta w sklepie internetowym, na innych witrynach lub stronach konkurencji i wyciągać wnioski. Najlepiej, gdy badany czuje się podczas badania na tyle komfortowo, aby nie wpływało to na wyniki. Przykładowo jeżeli obserwacja ogranicza się do analizy zebranych wcześniej danych w programach analitycznych, użytkownicy nie chcieli zmienić wyniku. Kierowali się intuicyjnie, a to kolejno pomaga projektantowi w wypracowaniu dopasowanych struktur sklepu internetowego. 

Generowanie pomysłów to po innemu po prostu “burza mózgów”. Mając dane z pierwszego etapu zespół produkuje jak największą ilość pomysłów, idei i możliwości wdrożeń, jakie jest w stanie wymyślić. Później to właśnie z tej grupy pomysłów zostaną wybrane te uważane za najlepsze. Projektant stworzy z nich strukturę sklepu internetowego i jego design w taki sposób, aby usatysfakcjonować klienta i grupę docelową. Podczas wymyślania kolejnych pomysłów ważne jest, aby uwaga cały czas była na użytkowniku. 

Opracowanie prototypu, czyli ucieleśnienie naszej wizji. Etap zawiera tworzenie makiet lub próbnej wersji sklepu internetowego, aby ponownie sprawdzić, czy oczekiwania w stosunku do niego były poprawne. Tworząc prototypy przekształca się wszelkie pomysły w rzeczywistość, aby UX w przyszłym sklepie internetowym nie miało żadnych wad. 

Testowanie, czyli zbliżanie się ku końcowi projektu. Jeżeli użytkownicy z grupy docelowej, którzy zostali wyselekcjonowani, rzeczywiście zachowują się jak w przypuszczeniach, jesteśmy w domu! Ważne jest, aby przeprowadzić ten etap skrupulatnie i ze skupieniem się nawet na najmniejszych szczegółach. Jeżeli nie będziemy usatysfakcjonowani, proces należy powtórzyć. Znacznie częściej jednak to moment, w którym swobodnie można wdrożyć sprawdzone rozwiązanie i postawić projekt sklepu internetowego dla prawdziwych konsumentów. 

Rola projektowania przy tworzeniu sklepu internetowego 

Tworzenie i projektowanie sklepu internetowego jest procesem wpływającym na biznes w sposób realny i naoczny. Mówi się, że aż 7 na 10 użytkowników nie finalizuje swoich transakcji, a robi to często z powodu niedostatecznego dla nich poziomu użyteczności. 

Problemy, z jakimi borykają się sklepy to między innymi niski poziom konwersji, niska wartość jednego koszyka, wysoki współczynnik odrzuceń, krótki czas obecności użytkowników na stronie, a także niski ruch. A co, gdyby jednym z najskuteczniejszych rozwiązań byłoby dopracowanie projektu w sposób skoncentrowany na użytkowniku? Okazuje się, że odpowiednia struktura sklepu internetowego i zadbanie o ten szczegół skutkuje między innymi dłuższym czasem spędzonym na stronie. To kolejno zwiększa szanse na wypozycjonowanie witryny na pożądane przez nas frazy w wyszukiwarce. Pozostaje tylko zabrać się do pracy!