Program partnerski w sklepie internetowym – Skuteczna afiliacja

program afiliacyjny, programy partnerskie o co chodzi, najlepsze programy partnerskie, czym są programy partnerskie

Wartość rynku afiliacyjnego, czyli opartego na programach partnerskich nieustannie rośnie od lat. Główną zaletą tego rodzaju działań marketingowych jest płacenie wyłącznie za działania, które przyniosły efekt. Właściciele sklepów coraz częściej sięgają po programy partnerskie, a w Stanach Zjednoczonych szacuje się, że kilkanaście procent wszystkich transakcji w ecommerce odbywa się właśnie z pomocą afiliacji. Dowiedz się jak rozwijać swój sklep w ten sposób.

Czym jest program afiliacyjny? – Polecenia sklepu 

Jeżeli zadajesz sobie pytanie, czym jest program afiliacyjny, wytłumaczenie sposobu, w jaki działa, jest dość proste. Cały sens afiliacji polega na poleceniach produktów lub usług przez zwykłych użytkowników i influencerów, gdzie otrzymują oni wynagrodzenie np. procentowe od produktów, które zakupią konsumenci przychodząc właśnie od nich. Jeżeli kiedyś byłeś świadkiem sytuacji, gdy jeden z Twoich ulubionych blogerów lub Instagramerów polecał dany produkt zachęcając do przejścia do sklepu z wrzuconego linku, prawdopodobnie uczestniczy on w programie partnerskim. 

Afiliacja lub programy partnerskie to przykład marketingu efektywnościowego, który w znacznej większości przypadków jest metodą promocji korzystną dla każdej ze stron transakcji. Polecający otrzymuje procent ze sprzedaży ubrań lub jakiegokolwiek innego produktu / usługi, które mógłby polecić również bez niego, a sprzedawca sprzedaje. Konsument natomiast może dowiedzieć się o produkcie, który prawdopodobnie odpowie na jego oczekiwania i ma potwierdzenie, że może spodziewać się konkretnych efektów.

  • Odbiorcy mogą kupić produkt i dowiedzieć się o nim więcej będąc potencjalnie zainteresowanymi 
  • Osoba polecająca produkt lub usługę otrzymuje wynagrodzenie w pewien sposób uzależnione od generowanych przez siebie wyników 
  • Sprzedawca sprzedaje towary korzystając tylko ze sposobów, które realnie działają 

Same odczytanie tego, skąd przyszli odbiorcy (z którego źródła) możliwe jest jeszcze długo po dokonaniu przez nich zakupu, co może skutecznie zmniejszyć obawy influencerów. 

Sieci partnerskie – Jak wykorzystać potencjał? 

Rozpoczynając wykorzystywanie sieci partnerskich możesz prowadząc swój sklep internetowy pojawić się w najróżniejszych miejscach mając pewność, że osoby decydujące się na współpracę, wypracują dla Ciebie opłacalny zwrot. To działania, których głównym celem jest opłacalność na poziomie biznesu i przeznaczenie budżetu jedynie na kanały generujące zamówienia. Musimy jednak w tej sytuacji w taki sposób zachęcić wspomnianych influencerów, aby polecanie naszych produktów i usług stało się dla nich opłacalne. 

Wtedy taki program partnerski umożliwia pojawienie się w mediach społecznościowych w Polsce, a nawet innych częściach świata. Jesteś wtedy na ekranach i profilach osób, których nigdy nie widziałeś na oczy, a co więcej, generują oni zyski dla Twojego sklepu. Czy istnieje coś lepszego? 

Facebook, Instagram, LinkedIn, Blogi, a także serwisy zakupowe to tylko kilka z kanałów, które staną się dla Ciebie osiągalne znacznie łatwiej po skonstruowaniu programu partnerskiego. 

Za co rozliczać się w afiliacji? 

Program afiliacyjny w sklepie internetowym to zazwyczaj więcej możliwości niż rozliczanie się jedynie za konwersję i zakupy w sklepie internetowym. Istnieją także inne modele rozliczeń, których dobrze, abyś był świadomy, myśląc nad swoją długoterminową strategią marketingową. 

  • CPM – Koszt za 1000 wyświetleń (przykładowo skonstruowanego przez Ciebie filmu)
  • CPC – Koszt za kliknięcie (Przykładowo linku na blogu partnera lub baneru zamieszczonego na jego stronie)
  • CPL – Koszt za lead (Leadem mogą być dane kontaktowe osób chętnych do skorzystania z oferty danej firmy)
  • CPS – Koszt za transakcję (Prościej mówiąc kupno produktu lub usługi w sklepie internetowym – np. kosmetyków) 

Każdy etap rozwoju sklepu internetowego to inne cele, jakie chce osiągnąć marka. Grunt to tak zbadać i określić swoje potrzeby, aby następnie zdecydować o najkorzystniejszej na danym etapie metodzie rozliczeń. Jeżeli podejmiemy dobrą decyzję, może to zwiększyć tempo wzrostu i skutecznie zachęcić influencerów, na których nam zależy do współpracy. 

Sprzedawcy internetowi najchętniej wybierają zawsze CPS, gdyż zmniejsza ryzyko generowania kosztów bez osiągnięcia zauważalnych efektów. Dzięki temu uzyskują oni dodatkowy efekt w postaci wyjątkowej dbałości o jakość materiału reklamowego ze strony osoby polecającej. Wszystko ze względu na to, że obydwu stronom zależy na dokonaniu zakupu przez użytkownika końcowego. 

Wykorzystane mechanizmy i dodatkowe korzyści marketingu afiliacyjnego sklepu internetowego 

Promując sklep internetowy z pomocą marketingu afiliacyjnego zyskujesz nie tylko szansę na większą sprzedaż. Korzyści masz nawet w sytuacji, gdy żadna z osób, do której dotarł materiał, nie kupi finalnie w witrynie. Zyskać możesz w ten sposób znacznie większą świadomość marki, a także ilość obserwujących fanów, którzy po prostu czekają na lepszy moment dokonania zakupu mimo, że sama jakość oferowanych produktów lub usług ich usatysfakcjonowała. Wystarczy przekonać użytkowników / influencerów, aby rzeczywiście strzelali z Twoim sklepem do jednej bramki! 

Weź pod uwagę też fakt, że ludzie kupują produkty im znane i lubiane przez ich idoli. Dzięki temu mechanizmowi istnieje większa szansa, że kupią u Ciebie, jeżeli w komunikacji swojej firmy uwzględnisz polecenie przez osobę im znaną i lubianą. 

Podsumowując ten rodzaj reklamy, płacisz tylko za rzecz, która zwiększy Twoją sprzedaż. To sprawia, że w każdej sytuacji zyskujesz. Zachęcając do współpracy i udostępniania materiałów Twojej firmy dalej, za udział w zyskach, nie podejmujesz żadnego ryzyka strat i kosztów na początku. Liczy się tylko to, co zostanie wygenerowane. 

Podsumowanie 

Praktycznie patrząc uruchomienie i prowadzenie programu partnerskiego / afiliacji w sposób skuteczny wymaga również dodatkowych działań. Rzadko kiedy zdarza się, że produkt lub usługa (a dokładniej producent) są w stanie zaproponować warunki tak korzystne, by influencer bez chwili zastanowienia się zgodził. Niemniej jednak jest to możliwe. Życzymy powodzenia w dołączaniu programów partnerskich w Waszych sklepach internetowych.