Wiedza na temat podstaw tworzenia sklepu internetowego okazuje się niezwykle przydatna nawet w sytuacji, gdy nie planujemy go docelowo tworzyć sami! Nawet w sytuacji, gdy szukamy specjalisty, będziemy mogli ocenić jego umiejętności, jakość otrzymanych usług i zakres cenowy dopiero, gdy uzyskamy informacje na temat rozpoczynania sprzedaży internetowej. Jak wygląda tworzenie sklepu internetowego krok po kroku?
Tworzenie sklepu internetowego krok po kroku – Droga do rozpoczęcia sprzedaży
Pewnie każdy z przedsiębiorców, który dopiero zaczyna swoje poszukiwania w zakresie informacji o otwieraniu sklepów internetowych spotkał się z odmiennymi przypadkami. Zdarzają się historie, w których mówi się o otwieraniu sklepu i rozpoczynaniu sprzedaży przez kilka lat, a z drugiej strony zdarza nam się słyszeć, że wystarczy kilka godzin lub dni. Okazuje się, że oba scenariusze mogą być prawdziwe, a w zrozumieniu stojących za nimi decyzji pomoże Wam poniższa instrukcja. Dowiedz się, jak wygląda tworzenie sklepu internetowego krok po kroku.
Analiza naszego rynku – Jedna z najważniejszych rzeczy, o której nie wiedzieć czemu wielu przyszłych sprzedawców zapomina, jest analiza rynku! Jak chcemy rozpocząć sprzedaż z sukcesem, gdy nie wiemy, jak robią to nasi potencjalni konkurenci? Co wcześniej sprawdziło się na rynku? Jaka może wyglądać nasza nisza? Pomijając ten etap i odpowiedź na wspomniane pytania istnieje duża szansa, że nasz przyszły sklep trafi w próżnię. Dlaczego? Gdyż zostanie stworzony ze złej motywacji. Kierować się wtedy będziemy jedynie własnymi potrzebami i intuicją zapominając, że nasi klienci nie muszą myśleć w ten sam sposób. Szczególnie, gdy produkt skierowany jest do innej grupy niż ta, do której sami należymy. Czasem uzyskanie wymiernych danych jest w zasięgu ręki jedynie podczas analizy eksperckiej lub badań. Warto sprawdzić też, jak inne sklepy radzą sobie w konkretnej branży.
Opracowanie profesjonalnej strategii sklepu i sprzedaży
Zanim zbudujemy nasz sklep, warto jest mieć na niego zamysł. Nie tylko w wyobraźni, lecz opisany w dokumentacji. Bez znaczenia, czy informacje zostaną zawarte na kartkach papieru, czy w dokumencie wirtualnym znacznie pomogą nam w podejmowaniu przyszłej decyzji. Na jakie pytania, między innymi, powinniśmy odpowiedzieć sobie przy tworzeniu strategii sprzedaży sklepu internetowego?
- Kto jest moim perfekcyjnym klientem? Dlaczego akurat on?
- Jakie mogę zaoferować przewagi konkurencyjne w porównaniu do podobnych sklepów w branży?
- Ile muszę sprzedać mojego produktu (lub produktów), aby zysk z nich uczynił biznes rentownym? Jakie mam szanse w jakim czasie?
- Jaką wartość daje użytkownikowi końcowemu mój produkt lub sklep internetowy?
Nazwa i domena sklepu internetowego – Nazwę wybierzemy prawdopodobnie inną, gdy sprzedawać będziemy tylko produkty naszej marki, a inną, gdy będzie to zbiór najróżniejszych produktów z wielu źródeł. Podczas jej wybierania nie wolno pominąć jednak kilku aspektów. Bez względu na to, co będzie w naszej ofercie.
Tworzenie sklepu internetowego krok po kroku może być dla początkującego trudne. Zadbaj o to, by tak trudne nie było dotarcie do Twojego sklepu, gdy już powstanie. Zrobisz to tworząc nazwę, która będzie łatwa w mowie i zwięzła. Najlepiej, aby oddała też po części charakter marki lub tematyki produktów, jakie znaleźć będzie można w sklepie po rozpoczęciu sprzedaży. Wyobraź sobie sytuację, gdy ktoś dyktuje Ci nazwę sklepu, w którym zrobił ostatnio zakupy. Jeżeli będzie ona zbyt trudna, możesz wpisać ją z błędem, co uniemożliwi Ci dokonanie zakupu, sprawi, że będziesz rozmawiał dłużej z osobą polecającą i kazał jej literować. Najgorszy scenariusz jest taki, gdy trafiasz omyłkowo na stronę sklepu konkurencyjnego do polecanego o podobnej nazwie. Tak może być z Tobą!
Gdy już wybierzesz nazwę, zarejestruj domenę sklepu. To adres, po którego wpisaniu trafią do Ciebie przyszli klienci.
Wygląd zewnętrzny i stosowane oprogramowanie – Kolejnym punktem, z którym przyjdzie Ci się zmierzyć przy tworzeniu sklepu internetowego i rozpoczynaniu sprzedaży będzie szata graficzna i oprogramowanie, które posłuży za fundament. To właśnie te czynniki najczęściej wpływają na czas tworzenia witryny. O ile na pytanie, jak stworzyć sklep internetowy będąc początkującym, odpowiedź jest prosta, o tyle trudniejsze jest określenie, ile jej to zajmie. Zazwyczaj mamy do wyboru poniższe opcje.
- Dedykowany sklep internetowy – Rozwiązanie, które wymaga współpracy zespołu programistów lub programisty z projektantami graficznymi w celu stworzenia i utrzymywania witryny od zera.
- Rozwiązanie open source – Wykorzystanie możliwości WordPressa i WooCommerce, PrestaShop lub innego otwartego oprogramowania w celu dopasowania go do swoich możliwości. Taki sklep internetowy trzeba także utrzymywać.
- Platforma sklepów internetowych SaaS – Jedyne rozwiązanie, z którego skorzystać może zarówno osoba początkująca, jak zaawansowana. Konfiguracja sklepu i rozpoczęcie sprzedaży nie wymaga wiedzy programistycznej. Płaci się za abonament w cenie którego otrzymujemy wszystkie funkcjonalności. Najszybsze rozwiązanie.
Wybierając rodzaj wykorzystanego oprogramowania jesteś ogromny krok do przodu w kwestii podjęcia ostatecznej decyzji.
Regulamin sklepu i inne formalności do opanowania – Zasady wbrew powszechnemu przysłowiu nie są po to, by je łamać. Szczególnie, gdy mówimy o handlu w internecie. Tworzenie sklepu internetowego krok po kroku wymaga w następnej kolejności napisania regulaminu. Dokumentu, który nie dość, że będzie dopasowany do naszej działalności, wyjaśni też klientom każdy aspekt współpracy z nami.
Skuteczna i wartościowa analityka – Koniecznie już na początku podłączmy niezbędne narzędzia do analityki i planowania dalszego rozwoju naszego sklepu internetowego. Pamiętajmy o tym, gdy tylko powstanie, gdyż w następnym etapie działalności dane z nich będą dla nas miały ogromną wartość. Od jakich programów analitycznych do sklepu internetowego zacząć?
- Google Analytics
- Google Search Console
To podstawa, a w następnej kolejności możemy z powodzeniem wdrażać narzędzia do lepszej optymalizacji względem SEO i monitoringu internetu. Narzędzia takie to między innymi Surfer SEO, Senuto, SEMSTORM, Brand24 i inne.
Edukacja klientów w zakresie działania witryny – Regulamin sklepu to nie wszystko. Co jeżeli nie dopełnimy obowiązku w zakresie informacji użytkowników o naszej polityce zwrotów i plików cookies? Konsekwencje mogą być niezbyt przyjemne, chociażby ze względu na RODO. Zadbajmy więc dla swojego bezpieczeństwa i wygody konsumentów o takie strony informacyjne jak:
- Polityka prywatności
- Zwroty i reklamacje
- Płatności
- Rodzaje wysyłki w sklepie
- O nas
- Kontakt
Dzięki temu potencjalny klient zyska znacznie więcej komfortu, gdyż wiedział będzie, że może przeczytać o naszej firmie, każdym jej aspekcie działalności i zwrotach. Wie też w takiej sytuacji, że bez problemu się z nami skontaktuje wchodząc w odpowiednią zakładkę.
Dodawanie lub import produktów i składanie zamówień testowych – Załóżmy, że platforma została wybrana, a podstawowa konfiguracja zrobiona. Czas na dodanie produktów! Zależnie od wybranej platformy i oprogramowania zrobisz to inaczej. Zazwyczaj przy tworzeniu sklepów internetowych z wykorzystaniem platformy SaaS robi się to wypełniając podstawowe dane, wysyłając zdjęcie na serwer i dbając o opis pod SEO.
Pamiętajmy, aby na tym etapie odpowiednio skompresować zdjęcie lub wideo, jeżeli dodajemy je bezpośrednio do sklepu. Ładowanie zbyt dużych plików opóźnia witrynę, co sprawia, że potencjalni klienci muszą znacznie dłużej czekać, aby zobaczyć produkt.
Rozpoczęcie promocji w internecie – Tworzenie sklepu krok po kroku, gdy ma się przed sobą instrukcję dla początkujących nie jest takie trudne. Zaraz po tym, jak Ty lub Twój zespół zadba o konfigurację, umieszczenie produktów oraz wszystkie, inne, niezbędne formalności, czas na rozpoczęcie sprzedaży!
Niestety nie wygląda to tak, jak wielu chciałoby sobie wyobrażać. Możemy sobie wyobrażać, że otwarty sklep nagle odwiedza niezwykle duża liczba użytkowników, a każdy z nich chciałby dokonać zakupu dziękując nam brawami i pozytywną oceną. Rzeczywistość niestety wygląda zupełnie inaczej. Rozpoczęcie sprzedaży i zdobycie klientów możliwe jest w sytuacji, gdy dopasujemy do naszej strategii odpowiednie kanały marketingowe i uruchomimy skuteczną promocję.
Jeżeli chcemy, aby była ona skuteczna, potrzebujemy danych na temat naszej grupy docelowej, stosowanego przez nich języka, kodu komunikacyjnego i profesjonalisty, który dopasuje przekaz reklamowy w atrakcyjny sposób. Zawsze przydaje się też kreatywność i gotowość do nauki, gdyż co chwila powstaje nowa funkcja w mediach społecznościowych, aktualizacja algorytmu Google lub inna zmienna, którą możemy z powodzeniem wykorzystać w działaniach sklepu.
Tworzenie sklepu internetowego dla początkujących – Nie taki diabeł straszny…
Jeżeli jesteś tutaj, bo padło pytanie o to, jak stworzyć sklep internetowy od podstaw, powinieneś mieć już znacznie większą wiedzę. Szczególnie, gdy uważałeś czytając każdy z powyższych punktów. Okazuje się, że przy wyborze sklepu opartego o platformę SaaS jego tworzenie nie jest takie trudne z technicznego punktu widzenia. Innym tematem jest operacyjne zarządzanie sklepem i produktami, które zamierzamy dodać. Powodzenia!